Zdravotní pojištění cizinců z EU

Kdo má nárok na účast ve veřejném zdravotním pojištění? Nárok na účast ve veřejném zdravotním pojištění mají občané zemí EU, pokud:

  • mají trvalý pobyt na území České republiky,
  • na území České republiky nemají trvalý pobyt, avšak jsou zaměstnanci zaměstnavatele, který má sídlo na území ČR,
  • podléhají předpisům ČR na základě Nařízení EU.

Do třetí skupiny patří osoby výdělečně činné v ČR (zaměstnanci a osoby samostatně výdělečně činné) i osoby pobírající dávky z předchozí výdělečné činnosti a rodinní příslušníci všech oprávněných, tj. druhý z manželů a nezaopatřené děti. Účast těchto občanů EU ve veřejném zdravotním pojištění v ČR je legislativně zajištěna a specifikována těmito právními normami:

  • § 2 odst. 1 zákona o veřejném zdravotním pojištění.
  • Nařízení Rady č. 1408/71/EHS, o aplikaci soustav sociálního zabezpečení na zaměstnané osoby, samostatně výdělečně činné a členy jejich rodin pohybující se v rámci Společenství.
  • Nařízení Rady č. 574/72/EHS, stanovující postup provádění Nařízení (EEC) 1408/71 o aplikaci soustav sociálního zabezpečení na zaměstnané osoby, samostatně výdělečně činné a členy jejich rodin pohybující se v rámci Společenství.
13 thoughts on “Zdravotní pojištění cizinců z EU”

  1. Dobry den.Jsem Slovenka s dlouhodob.prechod.pobytem v Praze a momentalne pracuji bez smlouvy,tak nejsem nikde pojistena.Potrebuji vedet,kde se muzu ihned pojistit na dobu neurcitou kym si nenajdem praci kde mne prihlasi na zdravot.pojisteni?Moc to specha.Dekuji za odpoved.

  2. Pojistěte se např. u Všeobecná zdravotní pojišťovna, Vojenská zdravotní pojišťovna, Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra.

  3. Prosím Vás o radu v následující situaci:

    Můj syn se oženil v Angole s Angolankou, vzhledem k tomu, že vyřizování dokumentů, pasu a víz, trvá v Angole příliš dlouho, jejich odlet do Čech, kde chtějí v budoucnu žít, se stále oddaluje. Mezitím žena mého syna otěhotněla, rodit bude ale už v Čechách.
    Můžete mi poradit, jakým způsobem lze získat pro ženu mého syna pojištění, aby porod mohl proběhnout bez problémů v porodnici?

    Děkuju za odpověď…M.L.

  4. dobry den.jsem ukrajinka,z dlouhodobym pobytem,pozadala jsem pro prodlovzeni vizu,na sloucrni rodiny,jsem na materske dovoleni,pojisteni mam u vzp.na policji vnik problem,o tom ze moje zdravotni pojisteni neni plscene.pritom ze ja jsem chranena statem po bu materske dovolene.myzete mne poradit ,co bych mnela delat?dekuji za odpoved,heskej den naschledano

  5. Máte nějaké potvrzení o Vašem pojištění? Pokud ne, tak Vám to musí vytisknout VZP. Přesně nevím, jak je to se zdravotním pojištěním cizinky, když je na mateřské. Co vím, tak veřejné zdravotní pojištění může mít zaměstaný cizinec nebo cizinec s trvalým pobytem.

  6. Dobry den,

    moje pritelkyne je obcankou jine zeme EU, mame male dite. V soucasnosti zijeme v jeji rodne zemi, ale budeme se stehovat do CR. Ja budu mit zamestnavalete v CR a ona zustane zamestnana ve sve zemi (a pracovat na dalku z CR), kde bude nadale platit zdravotni pojisteni a mit evropskou zdrav. kartu (dite rovnez). Je nutne/vhodne pro ni ziskat ceske zdravotni pojisteni, tak aby mela pristup ke zdravotni peci i pro neurgentni pripady. Dite predpokladam, ze dostane zdravotni karticku na zaklade ceskeho obcanstvi a rovnez trvalaho pobytu v CR (i kdyz momentalne registroval ze se trvale sdrzuje v zahranici).

    Dekuji

  7. dobry den,jsme cesi ale nas syn je narozen v kanade a tudiz neni obcan cr.jaka ma prava v cr co se tyce zdravotnictvi a pojisteni,,dekuji za odpoved

  8. Dobry den, je pravda, ze cizinec se musi pojistit na minimalne rok dopredu?? Moje kamaradka je z Anglie, chce se pristehovat do CR a vdat se tu a zit. Jaky pobyt si ma zajistit, kdyz tu nebude pracovat? Muze si zmenit do pasu adresu pobytu v CR nebo to je mozne az po udeleni pobytu? diky moc

  9. Dobrý den,

    chtěl bych Vás se zeptat ohledně zdravotního pojištění mé matky. Nevím do jaké skupiny osob spadá, a tudíž jestli má povinnost ze zákona uzavřít komerčně zdravotní pojištění cizinců? Má status rodinného příslušníka občana EU, má přechodný pobyt a je v důchodu. Tady jsem přečetl nějaké informace:

    Jestli má nárok na účast na veřejném zdravotním pojištění?

    Doposud měla roční cestovní zdravotní pojištění z Ukrajiny, které 30. července končí. Tak právě nevím, jaké pojištění mám ji koupit.

    Děkuji.

    S pozdravem Pavel Lopocha.

  10. Když Vaše matka nemá trvalý pobyt, musí uzavřít jedině komerční pojištění. Veřejné uzavřít nelze, pokud nepracuje.

  11. DOBRY DEN MUJ PRITEL JE NEMECKE NARODNOSTI JA JSEM CESKA MAME JEDNOHO SYNA KTERY SE NARODIL V NEMECKU A CHTELI BYSME JIT BYDLET DO CECH MUJ PRITEL MA PARKINSONOVU NEMOC A JE V DUCHODU U JAKE POJISTOVNY MA SANCI SE PRIHLASIT DEKUJI

  12. Dobrý den, pracuji přes rok v Anglii. Před několika dny jsem přijela navštívit moji rodinu do ČR jen na vánoční svátky a na nový rok. Pojištění mám v Anglii. Když jsem navštívila jednoho z doktoru v ČR odmítnul mě i když jsem mu řekla že si úkon a léky zaplatím ale přesto mě odmítnul. Je možné se nějak připojistit nebo něco jiného udělat aby mě doktor ošetřil? Děkuji S pozdravem Zuzana Marešová

  13. Dobrý den, je možné si pořídit komerční zdravotní pojištění, které nabízí běžně pojišťovny. Ale i když toto pojištění máte, u doktora stejně musíte platit v hotovosti a pak teprve doklady pošlete na pojišťovnu, která Vám to proplatí.
    Takže problém s ošetřením měl zřejmě konkrétní lékař, který chce všechno přes pojišťovnu a odmítá platby v hotovosti. Doporučuji jít k jinému.
    Pokud se v ČR zdržujete pár dní, je dobré nějaké zdravotní pojištění mít, kdyby se Vám něco stalo a musela jste na zákrok do nemocnice, tak se nedoplatíte.
    http://www.uniqa.cz/home/01_obcane/05_zdravi/

Zanechat Odpověď

